تکنیک های شطرنج (کامل)

تکنیک های شطرنج
تکنیک های شطرنج

در این مقاله به بحث تکنیک های شطرنج می پردازیم تحت عنوان نکات تکنیک های شطرنج برای مبتدیان – راهنمای قطعی که از سایت ichess.net گرفته شده است (لینک منبع)

این مقاله توسط استاد بزرگ دامیان لموس نوشته شده است و توسط بنده ترجمه و ویرایش شده است

آیا شما در ابتدای راه شطرنج هستید ؟ آیا می خواهید شانس پیروزی خود را در بازی های تمرینی افزایش دهید ؟ یا حتی در مسابقات ؟ شما جای درستی اومدید . این جا ما بهترین نکات تکنیک های شطرنج را برای کسانی که در آغاز راه هستند را بازگو می کنیم . ما به شما کمک خواهیم کرد تکنیک های پایه شطرنج را بشناسید و کامل متوجه شوید .

سعی کنید از ابتدای بازی تا آخر بازی مرکز را کنترل کنید

این یکی از نکات مهم تکنیک های شطرنج برای یادگیری مبتدیان است . مرکز مهم ترین بخش صفحه شطرنج است زیرا زمانی که مهره های شما به خوبی در مرکز قرار گرفته باشند می توانند به خوبی به کل صفحه شطرنج دسترسی داشته باشند .

مرکز در شطرنج به چهار خانه e4 e5 d4 d5 گفته می شود

خانه هایی که در عکس زیر با رنگ سبز مشخص شده اند

مرکز در صفحه شطرنج
مرکز در صفحه شطرنج

منبع عکس (+)

دلیل این که چرا این اصول تکنیک های شطرنج مهم هستند این هست که بارها و بارها توسط بهترین شطرنج بازان دنیا اثبات شده است . این بازیکنان همیشه تلاش می کنند تا مهره هاشون رو به مرکز بیارند .

همیشه تمام مهره های خودتون رو به سرعت و تا جایی که امکان دارد گسترش دهید.

گسترش سریع مهره های تان یک بخش بسیار مهم از تکنیک های شطرنج می باشد زیرا مهره های شما مثل ارتش شما می ماند. آن ها کسانی هستند که به شما در تسلط بر صفحه شطرنج کمک می کنند و در نهایت به پیروزی در بازی های تان به شما کمک می کند .

گسترش ندادن سریع مهره های تان می تواند یک اشتباه بسیار جدی باشد . با گسترش ندادن سریع مهره های تان ممکنه این اجازه رو به حریف تون بدید که فضای بیشتری رو از صفحه شطرنج در اختیار داشته باشند . حریف می تواند به سرعت بازی را ببرد .

اگر می خواهید هر چه زودتر به 20 تکنیک شطرنج حرفه ای مسلط شوید

مقاله کاربردی و رایگان زیر را مطالعه کنید

https://hooshebartarchessclub.ir/%d8%aa%d8%a7%da%a9%d8%aa%db%8c%da%a9-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%ac-%d8%ad%d8%b1%d9%81%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-18-%d8%aa%da%a9%d9%86%db%8c%da%a9/

تاکتیک های شطرنج حرفه ای + 20 تکنیک شطرنج با عکس - باشگاه شطرنج هوش برتر
تاکتیک های شطرنج حرفه ای + 20 تکنیک شطرنج با عکس – باشگاه شطرنج هوش برتر
تاکتیک های شطرنج حرفه ای معرفی 20 تکنیک شطرنج با عکس تاکتیک روش ها و حرکت هایی هستند که باعث می شود ما در بازی به برتری برسیم ممکن است برتری مات کردن باشد یا گرفتن مهره

سعی نکنید با یک مهره در شروع بازی چند بار بازی کنید

حرکت ندادن چند باره یک مهره در شروع بازی با مفهوم گسترش سریع مهره های تان همراه می شود . این به خاطر این هست که با یک مهره چند بار حرکت کردن به حریف تون اجازه میده که مهره هاش رو خیلی سریع تر گسترش بده .

مواردی وجود دارد که شما نیاز دارید تا با یک مهره چندین بار حرکت کنید مثلا برای جلوگیری از دست دادن مهره .

اما این اصل هنوز هم نیاز هست که در همه ی زمان ها آن را به خاطر داشت

از شاه تان با قلعه رفتن به محض آن که امکانش بود از آن محافظت کنید

یکی از تکنیک های اساسی شطرنج این هست که همیشه شاه تان را در موقعیت امن قرار دهید ، زمانی که شما سعی می کنید اگر امکان داشته باشد در اطراف شاه حریف تون ضعف ایجاد کنید.

دلیل این که چرا شما بهتره همیشه شاه قلعه برید به محض این که امکان داشت . با این روش ، شاه از مرکز فاصله می گیرد ، این ناحیه ای از صفحه شطرنج هست که معمولا بیشتر کارها آن جا انجام می شود . و همچنین به شما کمک می کنه رخ های تان را هر چه سریع تر به مرکز بیاورید .

با وزیر خود زود بازی نکنید

حرکت ندادن خیلی زود وزیر در بازی یکی از نکته های مهم تکنیک شطرنج برای مبتدیان می باشد . خیلی از مبتدیان سعی می کنند تا وزیر را خیلی زود حرکت دهند تا تهدید مات را در خانه f7 یا f2 ایجاد کنند . (مات ناپلئونی یا اسکالر)

https://vrgl.ir/yxZTb

روش های کیش و مات سریع در شطرنج
روش های کیش و مات سریع در شطرنج
undefined

این تهدید ها معمولا واقعی نیستند و بازیکنی که وزیر خود را حرکت می دهد معمولا تمپ ها یا زمان ها ی چند باره را از دست می دهد برای این که تلاش می کند تا وزیر را به خانه امن برگرداند .

شما احتمالا این رو چندین بار قبل از این شنیدید . “وزیر تان را در بازی زود حرکت ندهید ” قانونی هست که گاهی اوقات می تواند حذف شود . برای مثال اگر حریف شما اشتباه بزرگی مرتکب شود شما می تونی اون رو فورا با شروع حمله با وزیرتان تنبیه کنید .

بین رخ های تان ارتباط برقرار کنید و آن ها را در ستون هایی قرار دهید که باز خواهند شد

رخ ها معمولا مهره هایی هستند که به سختی فعال می شوند . به این خاطر هست که آن ها فقط عمودی و افقی می توانند حرکت کنند . آسون نیست تا این مهره های سنگین رو حرکت بدیم زمانی که در ستون های غیر باز قرار دارند .

به همین علت هست که می گوییم زود قلعه رفتن شاه تان خیلی مهم هست . این کمک می کنه که یکی از رخ های تان را به مرکز نزدیک تر کنید .

شما بهتره همیشه سعی کنید تا پیش بینی کنید کدام ستون ها احتمال این رو داره که در طول بازی باز بشه ، پس شما اولین نفری هستید که از مزایای ستون های باز با رخ های تان استفاده می کنید .

یک حرکت بد چهل حرکت خوب را از بین می برد هوریتز استاد بزرگ امریکایی
یک حرکت بد چهل حرکت خوب را از بین می برد هوریتز استاد بزرگ امریکایی

دو بار فکر کنید قبل از این که پیاده های تان را حرکت دهید . زیرا پیاده ها به عقب نمی توانند برگردند .

همون جور که می دونید ، پیاده ها فقط می تونند رو به جلو حرکت کنند . این دلیل این هست که چرا این نکته ، تکنیک پایه ای شطرنج برای بازیکنان در همه سطوح هست ، نه فقط برای مبتدیان .

یکی دیگر از موارد بسیار مهم نکات تکنیک شطرنج این هست که پیاده ها مهره هایی هستند با محدودیت بیشتر در حرکت . پس پیاده ها همیشه خیلی مهم هستند برای تعیین ماهیت پوزیسیون ( موقعیت مهره ها روی صفحه ) و برنامه ها که هر بازیکنی بهتره اون ها رو دنبال کنه .

https://hooshebartarchessclub.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b4%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%ac-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/

آموزش شطرنج برای کودکان ؛ (رایگان دانلود کنید ) 15 فیلم فارسی و 11 نکته کاربردی - باشگاه شطرنج هوش برتر
آموزش شطرنج برای کودکان ؛ (رایگان دانلود کنید ) 15 فیلم فارسی و 11 نکته کاربردی – باشگاه شطرنج هوش برتر
آموزش شطرنج برای کودکان برای شما و خود بچه ها ساده و لذت بخش خواهد بود | 15 فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان به زبان فارسی را رایگان دانلود کنید

اگر مهره ی بدی دارید ، سعی کنید تا آن را به سرعت تعویض کنید

توانایی شناسایی زمانی که هیچ مهره ی خاصی از آینده ی روشن برخوردار نیست جنبه بسیار مهمی از تکنیک شطرنج در تمام سطوح است . این در واقع تفاوت بین بازیکنان مبتدی و استادان است .

زمانی که فیل توسط پیاده های خودی مسدود می شود زیرا آن ها در خانه های همرنگ فیل قرار گرفته اند . در این موقع معمولا فیل مهره ی بدی در نظر گرفته می شود . این یک تصمیم عاقلانه است که هر زمان ممکن بود آن را با مهره ی هم ارزش تعویض کنید .

هنگامی که پوزیسیون باز هست فیل ها تمایل دارند که مهره های بهتری از اسب باشند . در پوزیسیون های بسته اسب ها تمایل دارند تا مهره های بهتری باشند زیرا اسب ها تنها مهره ای هست که می تواند بیش تر از سایر مهره ها پرش داشته باشد .

شطرنج همانند عشق ، موسیقی قدرت این را دارد که انسان را شاد کند زیگبرت تاراش پزشک و استاد شطرنج آلمانی
شطرنج همانند عشق ، موسیقی قدرت این را دارد که انسان را شاد کند زیگبرت تاراش پزشک و استاد شطرنج آلمانی

چرا مهم هست که این تکنیک های پایه شطرنج را یاد بگیریم ؟

خیلی از بازیکنان مبتدی شطرنج در اولین بازی های شطرنج خود از تجارب نا امید کننده رنج می برند . اون ها خیلی زود مات می شوند . یا کنترل پوزیسیون خود را از دست می دهند حتی بدون این که تشخیص بدهند چه اتفاقی افتاده است . یا با مهره های بسیار زیاد بازی را پات می کنند (یکی از حالت های مساوی در شطرنج ) یا زمانی که جلو هستند فقط برای مساوی گرفتن بازی می کنند

هر شطرنج بازی روزهایی را به یاد می آورد که سعی می کند تا جایی که امکان داشته باشد هر چه بیشتر مهره های حریف را بگیرد بدون این که سرنخ مهمی در مورد چگونه مات کردن حریف با مهره های اضافی داشته باشید

این شرایط به خصوص برای کودکانی که تازه شروع به یادگیری شطرنج کرده اند بسیار دلسرد کننده است

پیروی از نکات فوق در مورد نکات تکنیک شطرنج برای مبتدیان می تواند به شما در جلوگیری از آن ها کمک کند

در صورتی که علاقه مند به یادگیری اصولی شطرنج هستید پیشنهاد می کنم در کلاس های باشگاه شطرنج هوش برتر ثبت نام کنید

https://hooshebartarchessclub.ir/%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%b4%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%ac-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%b4%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%ac-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7/

کلاس شطرنج برای کودکان و نوجوانان +هزینه کلاس شطرنج تهران + پاسخ به 4 سوال مهم - باشگاه شطرنج هوش برتر
کلاس شطرنج برای کودکان و نوجوانان +هزینه کلاس شطرنج تهران + پاسخ به 4 سوال مهم – باشگاه شطرنج هوش برتر
کلاس شطرنج برای کودکان | کلاس شطرنج آنلاین | هزینه کلاس شطرنج | کلاس شطرنج برای نوجوانان | کلاس آموزشی شطرنج | آموزش آنلاین شطرنج

آموزش تکنیک های شطرنج
آموزش تکنیک های شطرنج

آیا می خواهید به آن ضررهای سریع ، لحظات نا امید کننده و هدر دادن نیمی از امتیازها پایان دهید ؟ چگونه مبتدیان شطرنج می توانند از شرایط نا امید کننده جلوگیری کنند ؟ آیا برخی از میانبر های بهبود آسان برای این که در مهارت های تان پیشرفت کنید وجود دارد ؟

تجربه بازی ، شناخت الگو های معمولی ، دانستن برخی از شروع بازی های ساده و ایجاد برخی مهارت های پایه آخر بازی و بسیاری از اصول اساسی شطرنج کلید پیشرفت کار آمد هستند .

بیایید برخی از نکات تکنیک های شطرنج را برای مبتدیان بررسی کنیم که باعث افزایش سرعت موفقیت شما می شود و به شما برای بهبود مهارت های خود انگیزه می دهد

5 تکنیک شطرنج برای انتخاب بهترین شروع بازی

انتخاب شروع بازی شما برای پیشرفت بازی ضروری هست . شروع بازی ها اغلب برای مبتدیان بسیار پیچیده هستند . می تونه یادگیری صحیح آن ها بسیار دشوار باشه .

بنابر این عاقلانه خواهد بود به جای سریع یاد گرفتن بازی در لاین های تئوری خاص شطرنج ساده را به عنوان تازه وارد بازی کنند

همه شروع بازی ها به همان اندازه ای که برای مبتدیان مناسب هست برای شطرنج بازان حرفه ای مناسب نیست

بسیاری از شروع بازی ها نیازمند دانش عمیق ، ایده های تکنیکی و ظرافت نظم حرکت هستند . اول از همه این مهم هست که همیشه این 5 اصل شروع بازی را به خاطر بسپارید

1 : مرکز را کنترل کنید (خانه های e4 ، d4 ، e5 ، d5 )

2 : گسترش دادن مهره های تان تا به طور جدی تهدید ایجاد شود

3 : سعی نکنید با یک مهره دو بار حرکت کنید

4 : اسب در گوشه های صفحه قدرت کم تری دارد ( گسترش به سمت مرکز تحرک و قدرت مهره های شما را تا حد زیادی افزایش می دهد)

5 : شاه خود را امن کنید ( رها کردن شاه تان در مرکز می تواند به صورت خطرناکی شما را در معرض تکنیک های حریف قرار می دهد )

پس از آشنایی با این اصول اساسی شطرنج در شروع بازی ، می توانیم به دنبال شروع بازی مناسب برای مبتدیان باشیم

تکنیک شطرنج
تکنیک شطرنج

بهترین شروع بازی شطرنج برای مبتدیان بهتر است معیارهای زیر را داشته باشد.

1 : یادگیری آسان : بنابر این می توانید بازی کردن آن را فورا شروع کنید

2 : براساس ایده های کلیدی نه حفظ کردن بی پایان تئوری

3 : منجر به یک وسط بازی راحت بشود

4 : با در نظر گرفتن این تکنیک های مبتدی شطرنج بازی ایتالیایی برای سفید با

  1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3.Bc4

و دفاع سیسیلی برای سیاه با

  1. e4 c5

شروع بازی های بسیار ساده هستند که از الگوهای بسیار منطقی پیروی می کنند و فهم اون ها برای مبتدیان بسیار ساده هستند

آموزش تکنیک های شطرنج

تکنیک های شطرنج اغلب در مورد بازی های شطرنج بازیکنان در تمام سطوح تصمیم می گیرند . به همین دلیل ، یکی از نکات اصلی تکنیک شطرنج برای مبتدیان این است که از ابتدای یادگیری شطرنج خود با موضوعات تکنیکی یا تاکتیکی مثل آچمزی ، چنگال (حمله دوجانبه) ، حمله دوگانه و حمله برخواستی آشنا شوید.

در باشگاه شطرنج ثبت نام کنید

در زمان انتخاب یک سرگرمی اکثر مردم در یک باشگاه ثبت نام می کنند تا با کسانی که علایق مشابه دارند آشنا بشند یا از اون سرگرمی لذت بیشتری ببرند . عضویت در یک باشگاه شطرنج نه تنها به معنای پیدا کردن حریفان جدید یا مربی شطرنج بلکه همچنین یافتن دوست و ارتباط اجتماعی با افرادی هست که علایق مشابه با شما دارند.

عضویت در یک باشگاه شطرنج یکی از بهترین نکات تکنیکی شطرنج برای مبتدیان است و مزایای زیادی دارد . می توانید با دوستان جدید خوش بگذرانید افکار و ایده های خود را در میون بگذارید نکاتی رو از همراهان خود یاد بگیرید تجربه بازی کردن و سود بردن از کلاس های آموزشی و موارد دیگر

تماس های اجتماعی ضروری است ، به خصوص برای مبتدیانی که انگیزه دارند بیشتر بدانند ، بهبود پیدا کنند و افرادی را پیدا کنند که در مورد ایده های شان با هم صحبت کنند

بنابر این ، اگر می خواهید با دوستان جدیدی با علاقه مشابه آشنا شوید از کامپیوتر با موتور شطرنج خسته کننده دوری کنید و یک باشگاه شطرنج مناسب برای خود پیدا کنید . تعداد زیادی از باشگاه ها در جستجوی اعضای جدید و با انگیزه هستند .

?

بنابر این امیدواریم که شما در مورد رایج ترین اشتباهات شطرنج مبتدی و بهترین نکات تکنیکی شطرنج برای مبتدیان از ما آموخته باشید و از توصیه های ما برای آینده شطرنج خود استفاده کنید

همه بازیکنان شطرنج زمانی مبتدی بودند از جمله استاد بزرگ ها و قهرمانان دنیا

به عنوان مثال دامیان لموس (پروفایل دامیان لموس در سایت فیده ) توانست با تلاش سخت ، پشتکار و آموزش درست توانست در سن 14 سالگی عنوان فیده مستر (FM) را به دست آورد سپس در 15 سالگی به استاد بین المللی تبدیل شد و در 18 سالگی به استاد بزرگی رسید

این سفر پر از درد ، فداکاری و پیروزی بود

شروع بازی شطرنج برای مبتدیان – اصول اولیه

کارهای خوب در شروع بازی

  • مرکز را کنترل کنید

خانه های e4 ، e5 ، d4، d5 در صفحه شطرنج اهمیت دارند . سعی کنید تا کنترل این خانه ها را از اول به دست آورید

  • مهره های خود را به صورت فعال گسترش دهید

برای حریف شما خیلی سخت تر خواهد بود تا برنامه های خودش رو دنبال کنه اگر شما مهره های فعال داشته باشید و تهدید ایجاد کنید . حریف شما مجبور هست به اون ها پاسخ بده

  • ساده بازی کنید تا شروع بازی را یاد بگیرید

مطمئن شوید که شروع بازی را که انجام می دهید کامل متوجه شدید . شروع بازی ها را ساده در نظر بگیرید

  • هر مهره ی خود را گسترش دهید

کار گروهی کلید موفقیت است . وزیر تنها نمی تواند شاه حریف را مات کند . همیشه از کل مهره های تان استفاده کنید

  • ابتدا سوارهای سبک خود ( اسب و فیل ) را گسترش دهید

اولین چیز تاکید می کنم اولین چیز . ابتدا تمام سوارهای سبک تان را به بازی بیاورید . سپس وزیر خود را فعال کنید

  • با آرامش بازی کنید

اگر حریف شما حمله زودهنگام غیرموجه کرد ، آرامش خود را حفظ کنید و با مهره های خودتون حمله را دفاع کنید . وضعیت شما به زودی بهتر خواهد شد

  • شاه خود را امن نگه دارید

شاه شما مهم ترین مهره شماست . همیشه آن را امن نگه دارید

  • اجازه بدید تمام مهره های تان به بازی بیاید

شما تمام سوارهای سبک خود را به بازی آورده اید اما رخ های تان هنوز در خانه های غیر فعال هستند ؟ آن ها را گسترش دهید . آن ها را به ستون های باز بیاورید . رخ ها عاشق ستون باز هستند

  • در شروع بازی عجله نکنید

در شروع بازی عجله نکنید . دو بار چک کنید قبل از هر حرکتی که می خواهید انجام دهید

کارهای بد در شروع بازی

  • بدون نقشه بازی نکنید

مهره های خود را شانسی در شروع بازی حرکت ندهید . شطرنج در مورد شانس نیست در مورد تکنیک و استراتژی و برنامه هست

  • غیر فعال نباشید

مهره های غیرفعال به همان میزان مهره های گسترش نیافته کم کاربرد هستند . به جای آن ، گسترش دادن به سمت مرکز به خوبی حرکت و محدوده ی مهره های تان را افزایش میدهد . تئوری های پیچیده را به خاطر نسپارید

به خاطر نسپارید تئوری های پیچیده لاین های بازیکن مورد علاقه تان را بدون آن که آن ها را به طور کامل متوجه شوید

  • با یک مهره دو بار بازی نکنید

بعضی از مهره های خودتان را فراموش نکنید و حرکت کردن دوباره آن ها یا حتی بیشتر را انجام ندهید . شما میتونی فقط موفق بشی ، اگر مهره های شما با همدیگر حرکت کنند و با هم همکاری داشته باشند .

  • وزیر خود را خیلی زود به بازی نیاورید

وزیر خود را زود حرکت ندهید . با مهره های زیادی که روی صفحه دارید وزیر خیلی آسیب پذیر هست. اون رو در حرکات اول بازی امن نگه دارید .

  • ترس به دلتان راه ندهید

اگر حریف شما حمله زودهنگام کرد ، حرکات دیوانه وار انجام ندهید و ترس به دلتان راه ندهید

  • شاه خود را تنها نگذارید

در مورد شاه فراموش نکنید . اون همیشه نیاز داره با پیاده شما و سایر مهره های تان حفاظت بشه.

  • فقط از نصف مهره های تان استفاده نکنید

نصف مهره های تان را در خانه رها نکنید . از تمام مهره های تان استفاده کنید

  • خیلی سریع بازی نکنید

خیلی از بازیکنان مبتدی به شدت سریع بازی می کنند . این کار را انجام ندهید . شطرنج بازی فکری می باشد که نیاز به برنامه ریزی دارد و این نیاز به زمان برای فکر کردن دارد

منبع عکسی که در ابتدای نوشته استفاده کردیم (+)

نویسنده مطلب: الیاس میرزائیان

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.